مائده هاي آسماني

نويسنده:ماجده محمدي




فضيلت قرآن:

1-اي مردم!به تحقيق شما را پندي بزرگ از جانب آفريدگارتان آمده است که شفاي بيماري دلها (از مرض جهل و شرک )است و هدايت و رحمت است براي مومنان(يونس /57)
پس قرآن اول موعظه است و غافلين را بيدار مي کند دوم شفا دهنده است و باطن مردم را از امراض دروني پاک مي کند سوم مايه هدايت است و سرانجام انسانهاي آماده را به رحمت و سعادت مي رساند.

خلقت موجودات:

2-و اوست آن خالق يکتايي که زمين را گسترانيد و کوههاي محکم (براي ثابت نگهداشتن زمين)در آن بيدار فرمود و نيز رودها روان ساخت و ميوه هاي متنوع (ترش و شيرين ،زمستاني و تابستاني )پديد آورد و شب را پوشاننده روز مقرر فرمود و در تمام اينها براي اهل خرد و تفکر نشانه ها و دلايلي از قدرت آفرينش خداوند نهفته است.
(رعد/3)
يقيناًتفکر در چنين نظام واحدي که اينطور به هم وابسته است بايد انسان را به مدبري واحد راهنمايي کند که در تدبير امور هيچ شريکي ندارد و تمام نيازهاي انسان را در نظر گرفته و او را به سعادت واقعي اش سوق مي دهد.

تدبر در خلقت :

3-و خدا است که از آسمان باران نازل مي فرمايد و زمين هاي خشک و پژمرده شده را حيات مجدد مي بخشد ،همانا در اين دگرگوني (دگرگون شدن طبيعت )براي اهل ايمان که شنواي حقايق الهي هستند ،نشانه هاي قدرت خداوند مشهود است.
(نحل/65)
تنها براي کسي که قابليت پذيرش حق را داشته باشد ،فرستادن باران و زنده کردن زمين و رشد و نمو گياهان بعد از آنکه مرده بود دليلي بر مساله رستاخيز است و از اين طريق مي فهمد کسي که بدين وسيله زمين مرده را زنده مي کند مردگان را هم زنده خواهد کرد و خداوند قادر است که وراي تمام پديده ها و نعمتهاست با توجه به اينکه اين قضيه را تنها مردمي مي فهمند که گوش شنوايي دارند.

اخلاق در قرآن:

4-دنبال آنچه نمي شناسي و بدان علم نداري نرو چرا که گوش و چشم و قلب انسان درباره آن،مورد بازخواست قرار مي گيرند و گواهي مي دهند.(اسري/36)
اگر انسان بدرستي از نعمتهاي گوش و چشم و قلب استفاده کند و از آنها براي تشخيص حق و باطل بهره ببرد به علم دست مي يابد .پيروي از حدس و گمان جز به خطر افتادن آبروي ديگران ،پايمال شدن حقوق ديگران ،از بين رفتن رفاقتها و ايجاد جو بي اعتمادي ،نتيجه ديگري نخواهد داشت.پس با گوش بايد واقعيت را شنيد و با چشم مشاهده نمود و با عقل و قلب بر ديده ها و شنيده ها حکم داد.

رستاخيز در قرآن:

5-آن روز که اسرار همگان آشکار مي شود انسان خطاکار هيچ قدرت و يا دوستي ندارد (که در برابر عذاب الهي از او دفاع نمايد.)(طارق /9و10)
در روز بازگشت،اسرارپنهان آشکار مي شود و آنچه از عقايد و اعمالي انسانها پنهان کرده اند،به مورد آزمايش و شناسايي در مي آيد تا معلوم شود که کدام اعمال و عقايد ،صالح و کدام فاسد بوده تا بر طبق آن به صاحبش جزا داده شود .اگر زشتيهاي دروني در دنيا از خلق خدا مخفي مي شود در آنجا تمام اسرار نهاني آشکار مي گردد و اين چه شرمساري و سرافکندگي به دنبال دارد نه خودش نيرويي دارد که بر زشتي اعمالش پرده افکند و عذاب را از خود دفع کند ونه ياوري دارد که از وي دفاع کند.

دعا در قرآن :

6-پروردگارا !ما را تسليم خود قرار ده و از نسل ما،امتي فرمانبردار خود(پديد آر)،و آداب ديني ما را به ما نشان ده و بر ما ببخشاي که تويي توبه پذير مهربان.(بقره/128)
اسلامي که اين دو بزرگوار حضرت ابراهيم (ع) و حضرت اسماعيل (ع) درخواست مي کنند اسلامي نيست که عمل به ظواهر ديني باشد بلکه عبارت است از تسليم قلب که مطيع بودن قلبي است و هميشه توام با ايمان و عمل صالح است و حد تمام و کمال آن هماني است که اين دوبزرگوار خواستار آن شدند .
منبع:قرآن حکيم
ترجمه:طاهره صفار زاده
نشر :موسسه فرهنگي جهان رايانه کوثر
منبع:مجله ي موفقيت شماره 165